ÚJ ÉV, ÚJ ÉN – 2020-ban is edzésre fel!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter

 

Az év vége és a karácsony  közeledtével abszolút belefér egy kis lazítás. Ilyenkor egy kicsit kizökkenünk a kerékvágásból, az edzések is rendszertelenebbé válnak. A lazításnak köszönhetően viszont marad idő a tervezgetésre, újragondolásra,  az új évi fogadalmak meghozatalára is. Ha az új évben életmódváltást tervezel íme néhány hasznos tipp, hogy sikeres legyél benne:

  1. Kezdd kicsiben

Ha túl megterhelő edzéssel indítasz és túl sok idődet foglalja le, nagyon könnyen elveszted a motivációdat és pár hét alatt kiéghetsz. Az elején válassz olyan edzést amit könnyedén el tudsz végezni és jólesően fáradsz el a végére. Később még mindig lesz alkalmad növelni a terhelést.  Ne feledd a 10-20 perces edzés, amelyet valóban meg is csinálunk még mindig sokkal jobb mint a 60 perces aminek inkább neki se állunk.

  1. Kövesd a 10 perces szabályt

Minden testmozgás legnehezebb része az indulás. Ezért arra figyelj hogy legalább 10 percig tartsd fenn akarattal a motivációdat. 10 perc eltelte után általában már visz tovább a lendület és észre sem veszed milyen hamar eltelik az edzésre szánt idő.  Ha azonban a 10 perc után is meg akarsz állni, bármikor megteheted, de akkor már minek? 🙂

  1. Párosíts valami más tevékenységgel amit szeretsz

Például mentsd le a kedvenc zenédet, vagy hangos könyvedet és hallgasd az edzés ideje alatt. Esetleg ha otthon edzel időzítsd az edzést a kedvenc TV műsorod idejére és  helyezkedj úgy, hogy a műsorról se maradj le.

  1. Jutalom zuhany

Használd a forró zuhanyt jutalomként az edzés végén. A pozitív megerősítés elősegíti , hogy az elméd élményként kezelje a testedzést és hamar szokássá váljon.

  1. Soha ne told túl az edzést

Mindig hagyd abba az edzést, mielőtt teljesen kimerülnél.  Addig állj meg amíg még élvezetet nyújt a mozgás, így sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy újra belekezdj.

  1. Használd ki a hétfők erejét

A hétfői  edzés meghatározza a hét alaphangját és pszichológiai mintáját. Ha hétfőn kihagyod a testmozgást, akkor sokkal könnyebb kihagyni a hét további alkalmait is a “Nos , már úgyis kihagytam egy napot, majd jövő héten frissen kezdem inkább” felkiáltás mentén.

  1. Érezd jól magad

Az  emberek többsége úgy tekint a testmozgásra, mint a szükséges rosszra, amit meg kell tennie a céljai eléréséhez. A kényszer és a rossz érzés megszüntetése érdekében próbálj ki mindenfélét, amíg  meg  nem találod azt az edzést, amin jól is érzed magad.

  1. Tiszteld a „ saját időd”

Ütemezd az edzéseket egy számodra kényelmes időre, és ne engedj magadnak kísértést, hogy ezt az időt más elfoglaltsággal töltsd ki. Örök kérdés, hogy mi a legmegfelelőbb időpont a testedzésre, de igazából a kérdés az, hogy mi a legreálisabb időpont a te életedben.  Ha nem vagy egy korán kelő típus a hajnalra időzített testedzéssel könnyen kudarcot vallhatsz.  Tedd könnyebbé magadnak a mozgást és válassz olyan időpontot, amikor te a legaktívabb vagy.

  1. Válaszd a „semmit nem” stratégiát

Ha a tervezett edzésedet minden különösebb indok nélkül hagynád ki,  figyelj arra, hogy ne tegyél helyette semmi mást se amivel jutalmaznád magad.  Ne töltsd olyan tevékenységgel ezt az időt, ami különösebb élvezetet okoz, mert ez csak a negatív viselkedés megerősítésére szolgálna. Ha már az edzés kihagyása mellett döntöttél ne csinálj helyette szó szerint semmit, de még a népszerű  közösségi oldalak görgetését is mellőzd. Ilyen esetekben ha aközött kell választani hogy szó szerint csak üljön az ember  vagy inkább bármilyen testmozgást gyakoroljon, akkor a testmozgás szinte mindig nyer.

  1. Ne a fogyásra koncentrálj, legyen a cél a stressz mentesítés

Az edzők többsége (ha nem is vallja be) utálja ezt az indokot, mivel köztudott, hogy a fogyás nyolcvan százaléka az étrenden múlik. Vagyis egész egyszerűen azon, hogy mit és hogyan eszünk. Vannak emberek akik rendszeres kemény testedzés mellett vajmi keveset változnak külalakra, mert az számít igazán amit két edzés között tesznek, azaz esznek. Ehelyett érdemes a testmozgásra úgy tekinteni, mint a stressz mentesítés legmegbízhatóbb módjára. Az evés maximum elnyomja a stresszt, de a testmozgás valóban csökkenti azt. A testmozgás az energia, a mobilitás és a boldogság kulcsa; kritikusan fontos az egészség szempontjából; és különbséget tehet a jó nap és a rossz nap között. Lehet, hogy nem mindig érezzük jól magunkat edzés közben … de azért végül mindig örülünk, hogy megtettük.

 

Következő cikkünk is érdekelheti

A nyújtás fontossága

Sokan azt gondolják, hogy a nyújtás olyasvalami amit csak a futók vagy  a tornászok végeznek, azonban az igazság az, hogy mindannyiunknak szükségünk

Tovább »