Motiváció nélkül nem megy

Share on facebook
Share on google
Share on twitter

Motiváció nélkül, mint ahogy ez oly sok minden más dolog esetében is igaz, nem megy bizony a mozgás sem. De mi a motiváció pontosan? A motiváció fogalma a jól hangzó pszichológiai meghatározás szerint az egyén olyan belső tudati állapota, amely arra készteti, hogy meghatározott módon viselkedjék. Ezen belül is létezik külső és belső motiváció, azaz külső vagy belső késztetés a cselekvésre, de mi nem szeretnénk a részletekbe ennél jobban belemenni.

A minket érintő témában a jó hír az, hogy a mozgásra elég nagy %-ban igaz, hogy ha egyszer elkezded, könnyen rá tudsz szokni és sokkal kevesebb motiváció is elegendő a rendszeresség fenntartásához. Ez a jelenség a mindannyiunkban genetikailag kódolt egy bizonyos adag ingerlés, izgalom, vagy ahogy a pszichológusok nevezik arousal iránti szükségletnek köszönhető. Az optimális arousal állapota a flow (áramlat) élmény, olyan állapot melyben se unalmat, se izgatottságot nem érzünk. A flow az az élmény, amikor úgy érezzük, hogy egyszerűen minden olyan jól megy, és teljesen belemerülünk a tevékenységbe, és teljes kontrollt élünk meg. A sport már önmagában olyan tulajdonságokkal rendelkezik, mely növeli a flow megtapasztalásának és az élvezetnek a lehetőségét, hiszen mind a testet, mind a szellemet igénybe veszi, kihívást jelent és kreatív.

A motiváció hosszú távú fenntartásához érdemes azonban váltogatni az edzéseink típusát, esetleg a helyszínét is. Ez nem csak azért jó mert a különböző edzésekkel, különböző izomcsoportokat dolgoztatunk, hatékonyabban, sokrétűbben edzhetünk és összességében sokkal mozgékonyabbak leszünk, hanem azért is fontos, mert a változatosság miatt nehezebben fásulunk bele az edzéseinkbe.

 

A különböző embertípusoknak, de ezen belül még az egyéneknek is mind-mind eltérő lehet a motivációja az edzésre. Eleve meg kell különböztetnünk a verseny- valamint az hobbisportolókat. Első lépésként tehát magunkra tekintve is meg kell határoznunk hogy nekünk mi a célunk az edzéssel. Ezek után szűkíthető tovább a motivációs csoport, örömsportolókra, törődő- valamint siker és kudarc orientált sportolókra. Ezt csak érdekességként említem, hiszen ezeken a típusokon belül is mindenkinek egyéni indoka és motivációja van a mozgásra és jelen esetben nekünk csak ezt célunk felismerni. Ahogy erre már utaltam is előző soraimmal, elsősorban magunkra nézve fontos megállapítani a motivációt majd ezt minél jobban tudatosítani és ahhoz ragaszkodni. Hasznos lehet egy rövid mondatban megfogalmazni a saját motivációnkat és azokon a napokon amikor kevés késztetést érzünk az edzésre újra és újra elővenni rápillantani. A saját magunknak írt motiváció, mindig sokkal erősebben tud majd hatni, mint bármely az interneten keringő motiváló idézet vagy kép. Hamarosan érezni fogjuk, hogy kis kitartással az elején a későbbiekben már minden nappal egyre könnyebb lesz nekivágni  és elérkezünk a fent említett jól eső flow élményhez, aminek hatására a rendszeres testmozgást már sokkal könnyebb lesz fenntartani.

 

Következő cikkünk is érdekelheti

A nyújtás fontossága

Sokan azt gondolják, hogy a nyújtás olyasvalami amit csak a futók vagy  a tornászok végeznek, azonban az igazság az, hogy mindannyiunknak szükségünk

Tovább »