Hogyan válassz a korodnak megfelelő edzésformát? (1.rész)

Share on facebook
Share on google
Share on twitter

Bár a testmozgás kortól függetlenül előnyös hatásokkal bír, nem árt körültekintően kiválasztani a számunkra leghasznosabbat, mivel a szükséges testmozgás típusa és mennyisége az életkorral változik.

A testmozgásnak az egészségre gyakorolt ​​pozitív hatása nem igényel már manapság bővebb magyarázatot. Dióhéjban elég annyi, hogy segíthet megelőzni  számos betegséget pl. szívbetegségeket vagy a 2-es típusú cukorbetegséget. Akkor lássuk alább az életkori sajátosságoknak megfelelően ajánlott edzésformákat életszakaszok szerinti bontásban:

Gyermek- és serdülőkor

A gyermekkorban végzett  testmozgás segít a testtömeg ellenőrzésében, egészséges csontokat épít és elősegíti az önbizalmat, valamint segítséget nyújt az egészséges alvási szokások kialakításában. Ebben az életszakaszban a napi ajánlott mozgásmennyiség kb. 1 óra. Gyerekkorban az a fontos, hogy minél többféle sportot legyen lehetősége a gyerekeknek kipróbálni, hogy minél több készséget tudjon a mozgások által kifejleszteni, mint például az úszás vagy a labda ütés/rúgás képessége.

Tini korban a megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgás elősegíti az egészséges testkép kialakulását, valamint segít kezelni a stresszt és a szorongást. A tinédzserek számára a legideálisabb valamilyen csapatsport, de emellett az úszás vagy az atlétika is jó módszer lehet az általános fittségi szint eléréséhez és fenntartásához.

 

A húszas éveidben

Az ember a húszas évei közepén van fizikai teljesítő  képessége csúcsán, ilyenkor rendelkezik a leggyorsabb reakcióidővel és a legmagasabb értékkel amellyel a test az oxigént pumpálja az izmokhoz. E csúcs után a a vér oxigén ellátásának sebessége akár évente 1% -kal is csökkenhet, és a reakcióidő is minden évben lassul. A jó hír az, hogy rendszeres testmozgással lassítható ez a folyamat. Az izomtömeg és a csontsűrűség növelése ebben a korban nagy segítséget jelenthet hogy a későbbi években is hosszan megőrizhessük a kondíciónkat.

Ennek megfelelően nagyobb izomtömeg kialakításához megfelelő edzésformát érdemes választani  ebben a korban és tanácsot kérni szakembertől, mely mozgásformákkal érhetjük el esetünkben a legjobb eredményt, illetve kérjük szakember segítségé, hogy összeállítsa részünkre a személyre szabott edzéstervet, melynek fő funkciója, hogy optimalizálja a teljesítményünket.

 

A harmincas éveidben

Mivel a karrier és a családi élet terhei is legtöbbünknél a harmincas éveinkben fokozódnak, így szükséges némi változtatás az edzésben a korábbi évekhez képest. Ebben az időszakban nagyon fontos, hogy jól oszd be a kevés rendelkezésre álló időd.

Először is dolgozz okosan! Ha pl. ülő munkát végzel  győződj meg arról, hogy megfelelő a testtartásod és legalább fél óránként iktass be egy kis mozgást, legalább a nyomtatóig és vissza. Próbálj ki nagy intenzitású intervallum edzéseket. Az ilyen edzésformáknak az a lényege a hogy a magas intenzitású aktivitást, mint például a sprint vagy a gyors kerékpározás, kisebb intenzitású testmozgás váltja. S e két szakasz periodikus váltakoztatásával épül fel maga az edzés. Ez a fajta mozgás nagy segítség az időhiányban szenvedőknek, mivel akár 20 perc alatt is elvégezhető és mégis látványos eredményeket produkál.

Az ebben az időszakban gyermeket vállaló nők számára, szülés után különösen fontos a medencefenék gyakorlatok végzése (Kegel-gyakorlatok) melyek segítenek az inkontinencia kialakulásának megelőzésében.Érdemes ebben az életkorban változatos edzésprogramot összeállítani, kipróbálni számunkra új edzésformákat, csatlakozni életmód táborokhoz stb.

Folyt. köv.

Következő cikkünk is érdekelheti

A nyújtás fontossága

Sokan azt gondolják, hogy a nyújtás olyasvalami amit csak a futók vagy  a tornászok végeznek, azonban az igazság az, hogy mindannyiunknak szükségünk

Tovább »