A nyújtás fontossága

Share on facebook
Share on google
Share on twitter

Sokan azt gondolják, hogy a nyújtás olyasvalami amit csak a futók vagy  a tornászok végeznek, azonban az igazság az, hogy mindannyiunknak szükségünk van nyújtásra, hogy hosszútávon megőrizzük testünk rugalmasságát és mobilitásunkat. A nyújtás hatásosságának sarkalatos pontja a rendszeresség. Ideális esetben naponta szüksége lenne rá a testünknek, de különösen testedzést követően fontos nyújtást végezni, ugyanis az az izmokat rugalmasan, erősen és egészségesen tartja. Emellett a megfelelő rugalmasság eléréséhez szükségünk van az ízületek mozgástartományának fenntartására is. E nélkül sajnos az izmok hamar lerövidülnek és feszültek lesznek. A lerövidült izmok pedig gyengék, nem képesek teljes mértékben meghosszabbodni. Emiatt fokozott igénybevétel esetén fennáll az izomkárosodás és egyéb sérülések veszélye, hosszú távon pedig mindez ízületi fájdalmakhoz vezet.

A rendszeres nyújtás tehát elősegíti a hosszú és karcsú izomzat kialakítását, szemben a megrövidült feszes izomzattal. A karcsú és rugalmas izomzatunk segítségével az egyensúlyunk is stabilabb, így könnyebben elkerülhetjük például az esések okozta sérüléseket is.

A mindennapos nyújtás talán túlzásnak tűnhet, de nem kell minden nap minden izmot megnyújtani. A mobilitás szempontjából kritikus izmok az alsó végtagokon találhatóak, így ezekkel érdemes minden nap foglalkozni, de a vállak és a nyak napi szintű nyújtása szintén hasznos.

Az egyszeri nyújtás sajnos nem eredményez azonnal tökéletes rugalmasságot.  Mint ahogy azt már írtuk, a nyújtás sikere is a rendszerességben rejlik.  Lehetséges, hogy akár hetetekig vagy hónapokig tart, hogy izmaink kellően rugalmassá váljanak, de bármeddig is tartott a kívánt állapot elérése, továbbra is dolgozni kell a rugalmasság fenntartása érdekében.

Statikus nyújtógyakorlatok megkezdése előtt mindig melegítsünk be, mert a bemelegítetlen izmok statikus nyújtása károsodást okozhat az izomszövetben. Egy-egy nyújtási pozíciót tartsunk ki 20-30 másodpercig, rugózás nélkül, mert a hirtelen mozdulat szintén sérülést okozhat. Egy nyújtás akkor jó, ha feszülést érzünk az izomban, azonban ha már fájdalmat tapasztalunk azonnal abba kell hagyni, mert nagyon nehezen gyógyuló sérülés vagy károsodás keletkezhet a szövetben.

 

Következő cikkünk is érdekelheti

A nyújtás fontossága

Sokan azt gondolják, hogy a nyújtás olyasvalami amit csak a futók vagy  a tornászok végeznek, azonban az igazság az, hogy mindannyiunknak szükségünk

Tovább »