A bemelegítés fontossága

Share on facebook
Share on google
Share on twitter

Bármilyen edzés vagy egyéb fizikai megterhelés előtt,  fontos hogy fokozott figyelmet fordítsunk a megfelelő bemelegítésre. Ez elsősorban a saját érdekünk, hiszen a bemelegítés célja a sérülések megelőzése. A sérüléseket az egész test és azon belül is különösen az izmok hőmérsékletének növelésével tudjuk megelőzni. A megfelelően bemelegített izmok ugyanis növelik az energiatermelés sebességét, ezáltal gyorsulnak a reflexek és csökken az izmok összehúzódásához szükséges idő. A jó bemelegítésnek egyben meg kell növelnie a mozgástartományt, valamint mentálisan is fel kell készítenie a testmozgásra. Emiatt a bemelegítésnek igazodnia kell a tervezett testmozgáshoz, de általános szabály, hogy minden esetben a teljes test felmelegítésére kell törekedni, még akkor is, ha csak néhány izomcsoport edzését tervezzük.

 

A bemelegítésnek főként dinamikus gyakorlatokat kell tartalmaznia, amelyek növelik a véráramot. Különösen fontos ez a hidegebb évszakokban, valamint a szabadban végzett edzések előtti bemelegítések esetén. A mozgást lassú mozdulatokkal érdemes kezdeni, majd fokozatosan elmozdulni a dinamikusabb gyakorlatok felé, ezzel növelve a pulzust, ami segíti az egész testünket, hogy felkészüljön a testmozgásra. A melegítés során kizárólag dinamikus nyújtógyakorlatok alkalmazása javallott, olyanok amelyek nem tartják a nyújtást véghelyzetben. A véghelyzetben tartott statikus nyújtási szakaszok ugyanis nem ideálisak a bemelegítésre, mivel ilyenkor az izom véráramlása lelassul. A statikus nyújtásokat emiatt az edzés után javasolt elvégezni.

 

A legtöbb bemelegítésnek nem kell túl sokáig tartania, elég mindössze néhány perc amennyiben sietünk, de egy kiadós edzés előtt érdemes hosszabban melegíteni, mivel ezáltal a teljesítményünk is növekszik. Válasszunk mindig a tervezett edzéshez specifikus gyakorlatokat a bemelegítés során. Például ha futni készülsz akkor legyen a bemelegítés része egy könnyű kocogás is. Ha harcművészeti edzést tervezel, a bemelegítésnek tartalmaznia kell néhány könnyű rúgást és ütést. Súlyzós edzések előtt pedig érdemes elvégezni néhány gyakorlatot nagyon könnyű súllyal, vagy csak a mozdulatsort párszor súlyzó nélkül, stb.

 

Következő cikkünk is érdekelheti

A nyújtás fontossága

Sokan azt gondolják, hogy a nyújtás olyasvalami amit csak a futók vagy  a tornászok végeznek, azonban az igazság az, hogy mindannyiunknak szükségünk

Tovább »